Speciaal transport – Samen gaan we voor een totaaloplossing

Speciaal transport – Samen gaan we voor een totaaloplossing

19 maart 2020 |

De nacht van 5 op 6 maart ging Jan Snel de weg op. Een bijzondere plaatsing van een unit van maar liefst 35.000 kilogram stond op de planning. Een mooie uitdaging met een krachtige samenwerking van verschillende partijen.

Bijzonder vervoer

Het bijzonder vervoer betrof een verplaatsing van een speciale unit. De standaard units van Jan Snel hebben een afmeting van 6 meter lang, zijn 3 meter breed en hebben een gemiddelde hoogte van ca. 3 meter. Het gewicht van een doorsnee unit komt uit op 9.000 kilogram. Met een afmeting van 17 meter lang, 5,7 meter breed, een hoogte van 4 meter en een gewicht van maar liefst 35.000 kilogram behoorde deze portiesloge tot de specials van Jan Snel. Door deze afwijkende afmetingen en gewicht diende de special vervoerd te worden middels bijzonder transport. De transportketen was opgebouwd uit een leidende wagen, gevolgd door een loper, de transport vrachtwagen met dieplader en meesturend achterstel, weer een loper en werd afgesloten met een wagen. Dit maakte de gehele transportketen ruim 30 meter lang. Niet alleen de lengte van het transport maakte het vervoer uitdagend, ook de route die gereden moest worden had obstakels. Deze moesten zorgvuldig verwijderd en terug geplaatst worden. Wegens de uitzonderlijke situatie diende het transport in de avonduren plaats te vinden, zodat er minimale verkeershinder zou optreden. Na een rit van twee en een half uur stond de portiesloge op zijn plek in het Noord-Hollandse Nauerna, waar de unit als portiersloge van de weegbrug zal functioneren.

Krachtige samenwerking

Een krachtige samenwerking was het gevolg van dit bijzondere transport. Samen met onze vaste partners Jan van Dam voor transport en begeleiding, grondwerker Van Ooijen voor het vrijmaken van de route en Sarens voor de kranen nodig bij de plaatsing, heeft Jan Snel deze klus kunnen klaren.

Ervaring

Een bijzondere ervaring voor alle betrokken partijen. Zo licht Rick Dika, hoofd projectvoorbereiding bij Jan Snel, toe: ’’Het was zeker een uitdaging. De hijsvoorzieningen en het gewicht, alles moet constructief kloppen. De nauwe samenwerking was het erg mooi en gezellig’’ Lachend voegde hij er nog aan toe: ‘’Alleen het bier en wijn miste nog!’’ Ook Chauffeur Jan van Dam benadrukt het plezier bij deze klus. ‘’Dit was echt een super gave klus. Dit is de reden dat ik op deze wagen wil rijden. Alles tot in detail geregeld en voorbereid, heel speciaal’’